خانه |  درباره ما |  ارتباط با ما |  آرشیو فصلنامه  
 
چهره ها و تحلیل ها
نظریه‌پرداز کافی در حوزه علوم انسانی نداریم
نظریه‌پرداز کافی در حوزه علوم انسانی نداریم
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه خوارزمی گفت: نظریه‌پرداز کافی در علوم انسانی نداریم و افرادی هم که نظریه‌پردازی انجام می‌دهند در مورد جامعه ایران نمی‌توانند تئوریهای خوبی ارائه دهند.
اسلامی ترین شاخه علوم انسانی، علم حقوق است
اسلامی ترین شاخه علوم انسانی، علم حقوق است
حجةالاسلام محسن ملک افضلی مدیر گروه حقوق پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) و عضو هیات علمی دانشگاه قم معتقد است دانش حقوق یکی از دانش های بنیادین اجتماعی است که رشد و رفع نواقص آن باعث بالندگی اجتماع خواهد شد
باید پژوهش‌های علوم انسانی را از کلی‌‌گویی خارج کنیم
باید پژوهش‌های علوم انسانی را از کلی‌‌گویی خارج کنیم
حجت‌الاسلام دکتر سید محمد ثقفی گفت: علوم انسانی در توسعه نقش بسزایی دارد و پیشرفت اروپاییان در سه قرن اخیر نیز به این واسطه بوده است.
اقدامات تحولی
اتمام بازنگری حقوق عمومی، خصوصی و بین الملل در مقطع کار‌شناسی
اتمام بازنگری حقوق عمومی، خصوصی و بین الملل در مقطع کار‌شناسی
دبیر کارگروه تخصصی حقوق شورای تحول علوم انسانی از اتمام بازنگری رشته‌های حقوق عمومی، حقوق خصوصی و حقوق بین الملل در مقطع کار‌شناسی خبر داد.
نهایی شدن برنامه کارشناسی ارشد پیوسته فلسفه طی ماه‌های آینده
نهایی شدن برنامه کارشناسی ارشد پیوسته فلسفه طی ماه‌های آینده
دبیر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی از در دست تدوین بودن برنامه ابتکاری برای کارشناسی ارشد پیوسته در رشته فلسفه خبر داد و گفت: این برنامه طی دو، سه ماه آینده نهایی خواهد شد.
آموزه‌های غیراسلامی را از علوم انسانی کنار بگذاریم
آموزه‌های غیراسلامی را از علوم انسانی کنار بگذاریم
حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با بیان اینکه یک شبه تحول در علوم انسانی پدید نمی‌آید و مسیر تولید علم زمان‌بر است تاکید کرد: «نباید کند و یا با تعجیل به تولید علم پرداخت. ما باید علوم انسانی غربی را کامل بشناسیم و بعد تحول ایجاد کنیم. تا شناخت کاملی از علوم انسانی نداشته باشیم نمی‌توانیم تحول ایجاد کنیم.
پرونده های ویژه
در علوم انسانی عقبیم
در علوم انسانی عقبیم
در زمینه‌ی علوم انسانی عقبیم. دوستان که درباره‌ی علوم انسانی صحبت کردند، بدرستی بر روی اهمّیّت علوم انسانی، حتّی در صنعت، تکیه کردند؛ درست است. این آماری که این برادر عزیزمان دادند برای من جالب بود که گفتند در پیشرفت صنعتی، حدود چهل درصد مثلاً یا پنجاه درصد- مربوط به مسائل مهندسی و مربوط به مسائل فنّی است، حدود پنجاه شصت درصد مربوط به مسائل علوم انسانی مثل مدیریّت، همکاری، سخت‌کوشی است؛ راست می‌گویند، این خیلی مهم است.
سكولاريزه كردن علم يك مغالطه ي بسيار بزرگ است
سكولاريزه كردن علم يك مغالطه ي بسيار بزرگ است
تعارض علم و دین مساله غربی هاست نه ما! نگاه اسلام به انسان، به علم، به زندگی بشر، به عالم طبیعت و به عالم وجود، نگاهی است که معرفت نوینی را در اختیار انسان می‌گذارد. این نگاه، زیربنا و قاعده ومبنای تحقیقات علمی در غرب نبوده. تحقیقات علمی در غرب، در ستیز با آنچه آن را دین می‌پنداشتند، آغاز شده. البته آنها حق داشتند؛ دینی که رنسانس علیه آن قیام کرد وخط فکری و علمی دنیا را در جهت مقابل و مخالف آن ترسیم کرد