خانه |  درباره ما |  ارتباط با ما |  آرشیو فصلنامه  
 
چهره ها و تحلیل ها
نظریه‌پرداز کافی در حوزه علوم انسانی نداریم
نظریه‌پرداز کافی در حوزه علوم انسانی نداریم
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه خوارزمی گفت: نظریه‌پرداز کافی در علوم انسانی نداریم و افرادی هم که نظریه‌پردازی انجام می‌دهند در مورد جامعه ایران نمی‌توانند تئوریهای خوبی ارائه دهند.
اقدامات تحولی
اتمام بازنگری حقوق عمومی، خصوصی و بین الملل در مقطع کار‌شناسی
اتمام بازنگری حقوق عمومی، خصوصی و بین الملل در مقطع کار‌شناسی
دبیر کارگروه تخصصی حقوق شورای تحول علوم انسانی از اتمام بازنگری رشته‌های حقوق عمومی، حقوق خصوصی و حقوق بین الملل در مقطع کار‌شناسی خبر داد.
پرونده های ویژه
در علوم انسانی عقبیم
در علوم انسانی عقبیم
در زمینه‌ی علوم انسانی عقبیم. دوستان که درباره‌ی علوم انسانی صحبت کردند، بدرستی بر روی اهمّیّت علوم انسانی، حتّی در صنعت، تکیه کردند؛ درست است. این آماری که این برادر عزیزمان دادند برای من جالب بود که گفتند در پیشرفت صنعتی، حدود چهل درصد مثلاً یا پنجاه درصد- مربوط به مسائل مهندسی و مربوط به مسائل فنّی است، حدود پنجاه شصت درصد مربوط به مسائل علوم انسانی مثل مدیریّت، همکاری، سخت‌کوشی است؛ راست می‌گویند، این خیلی مهم است.
مدیریت
علوم سیاسی
چرا علم بومی با عدم مقبولیت نخبگان علمی مواجه شده؟
چرا علم بومی با عدم مقبولیت نخبگان علمی مواجه شده؟
به‌‌‌ دلیل تسلط تفکر اسلامی بر تفکر ایرانی، نظریه‌ی روابط بین‌الملل با خاستگاه و نقطه‌ی عزیمت ایرانی (متأثر از ریشه‌های غیردینی و متناسب با اسطوره‌ها و استعاره‌ها ایرانی) بی‌رنگ و بی‌رمق است. آنچه بیشتر در اینجا مورد کنکاش باقی می‌ماند، تلاش‌هایی با ریشه‌های نظری و نظریه‌پردازی اسلامی از روابط بین‌الملل است. هرچند اخیراً تلاش‌هایی نیز در این زمینه توسط برخی از اساتید و دانش‌پژوهان این رشته شکل گرفته و در حال شکل‌گیری است، اما همان‌طور که جیمز روزنا در کتاب «پیش‌نظریه در سیاست خارجی» (که در سال 1966 منتشر شده است) اشاره می‌کند، این تلاش‌ها حالت «پیش‌نظریه» دارند تا نظریه‌ای منسجم. غلبه‌ی روش‌شناسی‌های علمی (به معنای مرسوم علم) بر جریان اصلی IR (که بیشترین مقبولیت را در ایران و در بین دانش‌پژوهان این زمینه‌ی مطالعاتی دارد) سبب شده است تا فرضیه‌ای «علمی» تلقی شود که یا صدق و صد احتمالی‌اش مشخص شود یا ابطال شود. همین موضوع یک چالش برای نظریه‌پردازی بومی است؛
حقوق
نهادینه‎سازیِ گفتمان حقوق‌بشری نسخه‌ی منفرده هرجامعه‌ای نیست
نهادینه‎سازیِ گفتمان حقوق‌بشری نسخه‌ی منفرده هرجامعه‌ای نیست
در گفت و گو با دکتر موسوي مجاب، عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس به مسئله حقوق بشر پرداختیم. موسوی مجاب معتقد است که در جوامع غربی، افراط در زمینه‌ی حق‌مداری وتأکید بر جلوه‎های حقوق‌بشری تا حدی است که عملاً جانب تعهّدات و تکالیف انسانی به فراموشی سپرده شده است و انسان‌گویی به صورت فعّال مایشاء در سطح اجتماعی ظاهر می‌شود‌. آنچه که در ادامه می‌خوانید حاصل گفتگوی ما با دکتر موسوی مجاب می‌باشد.
علوم اجتماعی
اولویت با تغییر ساختار است
اولویت با تغییر ساختار است
دکتر غلامرضا جمشیدی‌ها دارای مدرک دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه منچستر، عضو هیئت علمی و رئیس دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران است. وی همچنین مسئولیت کارگروه علوم اجتماعی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی-اجتماعی را برعهده دارد. وی اعتقاد دارد علوم اجتماعی در ایران در سطح نخبه‌ها مانده و به سطح عامه مردم کشیده نشده است و ما فقط تا درِ دانشکده جامعه‌شناس هستیم، از اینجا که رفتیم شخصیت دیگری هستیم. عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به مشکلات ساختاری نهادها و مراکز علمی می گوید باید ساختار تغییر کند؛ آن چنان که با تغییر ساختار در یک دانشگاه، دانشگاه‌های دیگر هم ملزم به تغییر ساختار سازنده می شوند. به کوشش سیاوش غفاری
روانشناسی و علوم تربیتی
روانشناسی هم نیازمند تحول است و هم تولید جدید
روانشناسی هم نیازمند تحول است و هم تولید جدید
دکتر هادی بهرامی احسان دانشیار روانشناسی و عضو هئیت علمی دانشگاه تهران است که هم اکنون رئیس دانشکده روانشناسی این دانشگاه را برعهده گرفته است. سیل ترجمه‌های عامیانه و کتاب‌های زرد در موضوع روانشناسی و تاثیر آن بر تحول در علوم انسانی و تولید علم دلیلی شد تا در یکی از روزهای بهار در دفتر ریاست دانشکده روانشناسی روبروی کوی نصر با او به گفتگو بنشینیم. او که پژوهش‌هایی در زمینه روش شناسی علم، روانشناسی سلامت و خانواده انجام داده است معتقد است که دوران تئوری‌های بزرگ در روانشناسی به اتمام رسیده است.
اخبار > فقدان جرأت علمی ریشه تاریخی دارد
 


شماره خبر :٤٥٣٨٩٩   تاریخ انتشار خبر : 1394/06/23    ا   ١١:٣٩
 
گفت و گو با دکتر خدابخش احمدی
فقدان جرأت علمی ریشه تاریخی دارد
دکترخدابخش احمدی نوده، دانشیار روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی و مشغول به فعالیت در مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه بقیه الله است. وی مؤلف کتاب جالب توجه «مباحث اخلاقي در مشاوره و روان درماني» است. دکتر احمدی اعتقاد دارد در بحث تحول، نهادهای حمایتی نیز باید کار خود را درست انجام دهند و نمی‌شود فقط از پژوهشگر انتظار ایثارگری داشت.عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به ضعف جرآت ورزی علمی در کشور، می گوید قسمتی از این ترس و عدم جرأت ریشه در گذشته دارد؛ چرا که در تاریخ ایران غالب اندیشمندان و نوآوران با مخالفت و مرگ مواجه شده‌اند و به نوعی این مسأله در ضمیرناخودآگاه جمعی ما وارد شده است. وی انقلاب اسلامی را درهم شکننده این روحیه می داند.

به کوشش محمد ضیایی

لطفاً در ابتدا فعالیتهای مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه بقیه الله را بطور مختصر بیان فرمایید.

مرکز تحقیقات علوم رفتاری از سال 1376 بنیان‌گذاری شد؛ سال 1378 مجوز وزارت بهداشت و درمان را دریافت کرد و رسماً کار خود را شروع کرد. عمدۀ اهداف این مرکز، پژوهش در حوزۀ علوم رفتاری برای رفع نیازهای دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، نیروهای مسلح و عموم جامعه است. دلیل انتخاب عنوان «علوم رفتاری» این است که مرکز نمی‌خواهد خودش را در یک حوزه مانند روان‌شناسی یا جامعه‌شناسی محدود کند. بدین ترتیب در این مرکز بخش‌های مختلفی مانند روان‌شناسی نظامی، روان‌شناسی سازمانی، بهداشت روان، مطالعات خانواده و ... فعال هستند. تا امروز نیز مرکز تحقیقات علوم رفتاری، در رتبه‌های بالای وزارتخانۀ بهداشت بوده است. خروجی مرکز نیز به صورت کتاب، مقاله و آزمون‌های استاندارد است. با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری برای دستیابی به قله‌های دانش، از سال 1386 به صورت جدی زیرساخت‌ها و فرایندها را بازسازی کردیم؛ جهت‌دهی و چینش افراد را بهبود دادیم تا در افق 1404 با توکل به خدا به موفقیت مورد نظر دست یابیم. در این راستا چند مرکز و گروه علمی را قالب انستیتو علوم اعصاب و روان تجمیع کردیم و نیازسنجی، تعیین راهبردها و نقشه‌راه را انجام دادیم. در مدت تعیین این راهبردها با پژوهشگران و مراکز تحقیقات دیگر نیز ارتباط داشتیم و در سال 1390 نقشۀ‌راه نهایی تدوین شد.

فرمودید در سال 1386 برای شتاب‌بخشیدن به تولید علم نیازسنجی و برنامه‌ریزی راهبردی انجام دادید.تحلیل شما از وضعیت دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در این زمینه چیست؟

کشور تلاش دارد در مسیر قرار بگیرد و نقشۀ جامع علمی کشور نیز ابلاغ شده است و مطابق آن تمام مراکز علمی و پژوهشی موظف هستند در راستای آن نقشه برای خود نقشۀ راه داشته باشند. محقق بدون نقشۀ راه در مسیر تولید علم نابیناست. در میان دانشمندان و مراکز تحقیقاتی داخلی و خارجی نیز افرادی موفق شده‌اند که نقشۀراه داشته‌اند. معاونت علم و فناوری وزارتخانه موظف است افراد و مراکز موفق را معرفی کند تا دانشج