خانه |  درباره ما |  ارتباط با ما |  آرشیو فصلنامه  
 
چهره ها و تحلیل ها
نظریه‌پرداز کافی در حوزه علوم انسانی نداریم
نظریه‌پرداز کافی در حوزه علوم انسانی نداریم
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه خوارزمی گفت: نظریه‌پرداز کافی در علوم انسانی نداریم و افرادی هم که نظریه‌پردازی انجام می‌دهند در مورد جامعه ایران نمی‌توانند تئوریهای خوبی ارائه دهند.
اقدامات تحولی
اتمام بازنگری حقوق عمومی، خصوصی و بین الملل در مقطع کار‌شناسی
اتمام بازنگری حقوق عمومی، خصوصی و بین الملل در مقطع کار‌شناسی
دبیر کارگروه تخصصی حقوق شورای تحول علوم انسانی از اتمام بازنگری رشته‌های حقوق عمومی، حقوق خصوصی و حقوق بین الملل در مقطع کار‌شناسی خبر داد.
پرونده های ویژه
در علوم انسانی عقبیم
در علوم انسانی عقبیم
در زمینه‌ی علوم انسانی عقبیم. دوستان که درباره‌ی علوم انسانی صحبت کردند، بدرستی بر روی اهمّیّت علوم انسانی، حتّی در صنعت، تکیه کردند؛ درست است. این آماری که این برادر عزیزمان دادند برای من جالب بود که گفتند در پیشرفت صنعتی، حدود چهل درصد مثلاً یا پنجاه درصد- مربوط به مسائل مهندسی و مربوط به مسائل فنّی است، حدود پنجاه شصت درصد مربوط به مسائل علوم انسانی مثل مدیریّت، همکاری، سخت‌کوشی است؛ راست می‌گویند، این خیلی مهم است.
مدیریت
علوم سیاسی
چرا علم بومی با عدم مقبولیت نخبگان علمی مواجه شده؟
چرا علم بومی با عدم مقبولیت نخبگان علمی مواجه شده؟
به‌‌‌ دلیل تسلط تفکر اسلامی بر تفکر ایرانی، نظریه‌ی روابط بین‌الملل با خاستگاه و نقطه‌ی عزیمت ایرانی (متأثر از ریشه‌های غیردینی و متناسب با اسطوره‌ها و استعاره‌ها ایرانی) بی‌رنگ و بی‌رمق است. آنچه بیشتر در اینجا مورد کنکاش باقی می‌ماند، تلاش‌هایی با ریشه‌های نظری و نظریه‌پردازی اسلامی از روابط بین‌الملل است. هرچند اخیراً تلاش‌هایی نیز در این زمینه توسط برخی از اساتید و دانش‌پژوهان این رشته شکل گرفته و در حال شکل‌گیری است، اما همان‌طور که جیمز روزنا در کتاب «پیش‌نظریه در سیاست خارجی» (که در سال 1966 منتشر شده است) اشاره می‌کند، این تلاش‌ها حالت «پیش‌نظریه» دارند تا نظریه‌ای منسجم. غلبه‌ی روش‌شناسی‌های علمی (به معنای مرسوم علم) بر جریان اصلی IR (که بیشترین مقبولیت را در ایران و در بین دانش‌پژوهان این زمینه‌ی مطالعاتی دارد) سبب شده است تا فرضیه‌ای «علمی» تلقی شود که یا صدق و صد احتمالی‌اش مشخص شود یا ابطال شود. همین موضوع یک چالش برای نظریه‌پردازی بومی است؛
حقوق
نهادینه‎سازیِ گفتمان حقوق‌بشری نسخه‌ی منفرده هرجامعه‌ای نیست
نهادینه‎سازیِ گفتمان حقوق‌بشری نسخه‌ی منفرده هرجامعه‌ای نیست
در گفت و گو با دکتر موسوي مجاب، عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس به مسئله حقوق بشر پرداختیم. موسوی مجاب معتقد است که در جوامع غربی، افراط در زمینه‌ی حق‌مداری وتأکید بر جلوه‎های حقوق‌بشری تا حدی است که عملاً جانب تعهّدات و تکالیف انسانی به فراموشی سپرده شده است و انسان‌گویی به صورت فعّال مایشاء در سطح اجتماعی ظاهر می‌شود‌. آنچه که در ادامه می‌خوانید حاصل گفتگوی ما با دکتر موسوی مجاب می‌باشد.
علوم اجتماعی
اولویت با تغییر ساختار است
اولویت با تغییر ساختار است
دکتر غلامرضا جمشیدی‌ها دارای مدرک دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه منچستر، عضو هیئت علمی و رئیس دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران است. وی همچنین مسئولیت کارگروه علوم اجتماعی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی-اجتماعی را برعهده دارد. وی اعتقاد دارد علوم اجتماعی در ایران در سطح نخبه‌ها مانده و به سطح عامه مردم کشیده نشده است و ما فقط تا درِ دانشکده جامعه‌شناس هستیم، از اینجا که رفتیم شخصیت دیگری هستیم. عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به مشکلات ساختاری نهادها و مراکز علمی می گوید باید ساختار تغییر کند؛ آن چنان که با تغییر ساختار در یک دانشگاه، دانشگاه‌های دیگر هم ملزم به تغییر ساختار سازنده می شوند. به کوشش سیاوش غفاری
روانشناسی و علوم تربیتی
روانشناسی هم نیازمند تحول است و هم تولید جدید
روانشناسی هم نیازمند تحول است و هم تولید جدید
دکتر هادی بهرامی احسان دانشیار روانشناسی و عضو هئیت علمی دانشگاه تهران است که هم اکنون رئیس دانشکده روانشناسی این دانشگاه را برعهده گرفته است. سیل ترجمه‌های عامیانه و کتاب‌های زرد در موضوع روانشناسی و تاثیر آن بر تحول در علوم انسانی و تولید علم دلیلی شد تا در یکی از روزهای بهار در دفتر ریاست دانشکده روانشناسی روبروی کوی نصر با او به گفتگو بنشینیم. او که پژوهش‌هایی در زمینه روش شناسی علم، روانشناسی سلامت و خانواده انجام داده است معتقد است که دوران تئوری‌های بزرگ در روانشناسی به اتمام رسیده است.
اخبار > تأثیر معماری بر سبک زندگی ایرانی اسلامی
 


شماره خبر :٤١٢٢٠٨   تاریخ انتشار خبر : 1393/10/16    ا   ١٠:٤٥
 
در کرسی آزاداندیشی معماری وسبک زندگی ایرانی-اسلامی مطرح شد
تأثیر معماری بر سبک زندگی ایرانی اسلامی
کرسی‌های آزاداندیشی به هدف تقویت و نهادینه‌سازی گفتگوی آزاد در محیط دانشگاهی و تقویت فرهنگ تولید اندیشه در دانشگاه برگزار می‌گردند. ازجمله مهم‌ترین دستاوردهای کرسی‌های آزاداندیشی، فراهم آوردن امکان تضارب آراء و نیز حاکم شدن فضای عقلانی و علمی است که با رعایت اخلاق و منطق گفتگو در محیط دانشگاهی حاصل‌ شده‌ است. فرآیند برگزاری کرسی‌ها باید در ایجاد و نهادینه شدن سبکی نو از تعامل گفتمان اسلامی- ایرانی در محیط دانشگاهی و همچنین تقویت هویت ملی منجر شود.

سرکارخانم فرزانه فرشیدنیک دانشجوی دکتری هنرو معماری دانشگاه تربیت مدرس

کرسی‌های آزاداندیشی به هدف تقویت و نهادینه‌سازی گفتگوی آزاد در محیط دانشگاهی و تقویت فرهنگ تولید اندیشه در دانشگاه برگزار می‌گردند. ازجمله مهم‌ترین دستاوردهای کرسی‌های آزاداندیشی، فراهم آوردن امکان تضارب آراء و نیز حاکم شدن فضای عقلانی و علمی است که با رعایت اخلاق و منطق گفتگو در محیط دانشگاهی حاصل‌ شده‌ است. فرآیند برگزاری کرسی‌ها باید در ایجاد و نهادینه شدن سبکی نو از تعامل گفتمان اسلامی- ایرانی در محیط دانشگاهی و همچنین تقویت هویت ملی منجر شود. ازجمله مهم‌ترین ضوابط حاکم بر کرسی‌ها، می‌توان به برجسته‌سازی مبانی و اصول اخلاق اسلامی، اجتناب از توهین و افترا به اشخاص، مستندگویی، مسالمت جویی و محترم شمردن آراء، عدالت‌محوری و به ‌نمایش گذاشتن مدارا و تساوی گفتاری اشاره کرد. در این راستا، انجمن علمی پژوهش هنر دانشگاه تربیت مدرس، در سال جاری اقدام به برگزاری اولین کرسی آزاداندیشی تحت عنوان «معماری و سبک زندگی ایرانی- اسلامی» کرد. در این نشست که با حضور دو تن موافق و دو تن منتقد برگزار شد، چالش‌های موجود در مسیر تجلی سبک زندگی ایرانی- اسلامی در معماری شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت که در این گزارش به اختصار بیان شده است.

هم‌زمان با روز معمار و گرامیداشت شیخ بهاییکرسی آزاداندیشی «معماری و سبک زندگی»، توسط انجمن علمی پژوهش هنر در سالن علامه جعفری دانشگاه برگزار شد.میهمانان این نشست در دو گروه موافق و منتقد در حضور داور جلسه دکتر محمدجواد مهدوی‌نژاد، درباره‌ی ارتباط سبک زندگی و معماری به گفتگو پرداختند و ضمن مرور نظریه‌های مرتبط، نظریات خود را ارایه کرده و موردپرسش‌ها و انتقادات یکدیگر قرار دادند. در ابتدای جلسه، دکتر محمدجواد مهدوی‌نژاد، به پیشینه‌ و ضرورت پرداختن به موضوع جلسه اشاره کرد و افزود: «در این زمینه تقریباً دو دیدگاه وجود دارد. دیدگاه نخست، معماری را جریانی مستقل از عملکرد می‌داند و به عبارتی، معماری را موضوعی مستقل ار ارزش داوری می‌داند که تأثیری بر زندگی افراد ندارد. در مقابل نظریه بسیار محکم دیگری وجود دارد که اعتقاد دارد مکانی که در آن زندگی می‌کنیم و امکاناتی که برای زندگی از آن بهره می‌بریم، بر زندگی تأثیرگذار است و نمی‌توان تکنولوژی را بدون ارزش‌هایی که به آن وابسته است وارد کرد»‌. براساس نظرات موافقین، با توجه به اندیشه‌های اسلامی و ایرانی، می‌توان نسبت به سامان‌دهی سبکی خاص از زندگی که متناسب با ظرفیت‌های معماری ایرانی- اسلامی باشد، اقدام کرد. موافقین در این جلسه، دو نمونه از الگوهای پیشنهادی برای تحقق معماری مبتنی بر سبک زندگی ایرانی- اسلامی را ارایه کردند. مهندس سعید فراهانی، پژوهشگر دکتری معماری دانشگاه تربیت مدرس، به‌عنوان یکی از موافقین با اشاره به این نکته که معماری تنها هنر غالب بر انسان است و می‌تواند یکی از ابزارهای تأثیرگذار بر سبک زندگی ایرانی اسلامی باشد، سه روش برخورد با سبک زندگی را به منظور هدایت جامعه به مسیر مورد نظر و دستیابی به نتیجه مطلوب مطرح کرد.

دکتر کیانوش سوزنچی، استادیار گروه معماری دانشکده هنر و معماری، به عنوان منتقد اول به بیان نظرات و انتقادات خود پرداخت. وی ضمن اشاره به لزوم تعریف سبک زندگی، به ضرورت بررسی پیشینه این موضوع در معماری گذشتگان و دلایل افول آن در معماری امروز اشاره کرد و افزود: «مشکل معماری ما در حال حاضر مسئله‌ی بی‌پاسخ بودن نیست، بلکه بدون پرسش بودن است.» وی در ادامه، یکی از مشکلات معماری را شیوه‌ی آموزش معماری دانسته و غایت‌نگری را لازمه انجام کار برشمرد. مهندس رضا منصوری، پژوهشگر دکتری معماری دانشگاه تربیت مدرس نیز به عنوان سخنران بعدی در بیان دیدگاه خود، به ارتباط میان انسان و محیط و تاثیر متقابلی که محیط بر شکل‌گیری رفتار و شخصیت انسان دارد پرداخت. وی معماری را به عنوان مهم‌ترین ابزار برای مدیریت رفتاری که در داخل فضای معماری اتفاق می‌افتد، برشمرد و به این نکته اشاره کرد که معماری باید با در نظر گرفتن ارزش‌های مورد هدف به خلق فضا بپردازد. وی در ادامه به برخی از جنبه‌های معماری سنتی ایران نظیرکمال‌گرایی، سلسله مراتب و اولویت‌بندی از این نظر که سبب بروز رفتارهای خاص در جامعه می‌شوند اشاره داشت.

دکترحمیدرضا صارمی، دیگر منتقد حاضر در جلسه، ضمن اشاره به قابلیت اسلام در ارایه الگوی مناسب امروز، بر ضرورت تدبر در ارزش‌های ایرانی اسلامی و سازوکار الهام از آن تأکید کرد و افزود: «وقتی ما توانایی بهره‌گیری نداشته باشیم اشکال از ماست نه از اسلام. ما باید بهترین و زیباترین خانه‌ها را فراهم آوریم». در ادامه‌ی جلسه، فرصتی برای پرسش و پاسخ و ارایه‌ی نظرات به حاضران در نشست اختصاص یافت و چند تن از پژوهشگران دوره دکتری معماری دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس نیز نظرات خود را در این رابطه بیان کردند.

در پایان جلسه دکتر محمدجواد مهدوی‌نژاد، استادیار گروه معماری دانشکده هنر و معماری، ضمن جمع‌بندی مطالب، نظریات و دیدگاه‌های به‌دست آمده از حضور میهمانان در این نشست، همچنین تلاش دانشجویانی که با حضور فعال خود در جلسه مشارکت داشته و به عرصه نظریه‌سازی گام نهادند تقدیر و تشکر کرد. همچنین، در پایان این نشست، فرزانه فرشید‌نیک، دبیر انجمن پژوهش هنر به عنوان مجری و مسئول برگزاری برنامه،بر ضرورت تلاش انجمن‌ها در راستای تداوم جلسات کرسی آزاداندیشی در این حوزه اشاره کرد.

 

خروج